Prilikom organiziranja medijske ili kontekstualne reklamne kampanje na webu, svaki oglašivač izračunava svoj približni proračun. Za kupca reklamne kampanje važno je vidjeti kako se raspoređuju sredstva za njezinu provedbu, troši li se novac za predviđenu namjenu i koliko se učinkovito koristi. Izračun učinkovitosti reklamnog proizvoda u medijskom planiranju temelji se na nekoliko pokazatelja, od kojih je jedan CPM indeks. Što je ovaj pokazatelj, kako ga koristiti - saznat ćemo u nastavku.
CPM - zašto vam je potreban
Što je CPM u oglašavanju poznato je još od prošlog stoljeća. Modul je korišten u svim reklamnim kampanjama koje su se odvijale u medijima. Izdavačke kuće, televizijski i radijski kanali još uvijek koriste ovaj pokazatelj za izračun troškova oglašavanja. CPM se koristi kada je u pitanju cijena jednog pojavljivanja oglasa ne pojedinačnim primateljima, već tisuću potencijalnih kupaca. Istodobno je ovaj termin uveden u optjecaj. Vlasnici reklamnih stranica mogli su djelovati samo svojom tiražom i tematskim fokusom, pa je određen CPM pokazatelj, oglašavanje je, uzimajući u obzir ovu vrijednost, bilo učinkovito.
CPM definicija
Jednostavna definicija CPM-a je cijena po tisuću. Naziv modula dolazi od engleskih riječi Cost-Per-Thousand, gdje je M rimski broj koji znači 1000. Tako na pitanje što je CPM možemo odgovoriti da je to cijena tisuću impresija oglasa. Što se više puta oglas pojavi na stranicama novina i časopisa, što češće zvuči na radiju ili treperi na televizijskom kanalu, to je taj koeficijent veći.
Izračun CPM-a u online reklamnim kampanjama
Na internetu ulogu reklame obično imaju baneri - oni vrlo dosadni pop-up prozori koje korisnici ne vole toliko i koji vlasnicima reklamnih stranica donose novac. Što je stranica popularnija, što više korisnika pregleda ovu stranicu interneta, to će kupca koštati skuplje oglašavanje na ovoj stranici.
Oglašivači su zainteresirani za najveći mogući broj korisnika koji su vidjeli određeni banner. Dakle, što je CPM može se matematički prikazati na ovaj način:
CPM=(ukupni trošak narudžbe oglašavanja)/(planirani broj prikaza bannera po danu)1000.
Sada je jasno što je CPM. U oglašavanju je to jedan od najvažnijih pokazatelja. Oglašivač može izračunati koliko novca vlasnik stranice treba platiti da bi se informacije prikazale tisuću korisnika mreže.
Ovaj se izračun može vizualno demonstrirati na jednostavnom primjeru. Cijena postavljanja jednog bannera na stranicu portala je npr. 400$ tjedno, statistika ove web stranice pokazuje da tjednostranicu pregledava oko 10 tisuća korisnika. Dakle, jednostavan izračun daje vrijednost:
CPM=400 USD/10.0001000=4 USD po tisuću pojavljivanja oglasa.
Oglašivači trebaju razumjeti da je jednostavno prikazivanje bannera na tematskoj stranici uglavnom informativno. Nema jamstva da će svih deset tisuća ljudi koji posjete stranicu sigurno kliknuti na banner. Hoće li posjetitelj pratiti link ili ne ovisi samo o atraktivnosti samog bannera i informacija koje se na njemu nalaze. Svaka stranica će pružiti sve podatke od interesa za izračun CPM parametra. Možete razumjeti da je to korisno za vlasnika stranice. Ali oglašavanje, njegova kvaliteta i interes za krajnjeg korisnika zadaće su samog kupca.
CTR pomoćni modul, metode izračuna
Za smanjenje troškova potrebno je uzeti u obzir još jedan pokazatelj - CTR indeks. Naziv je također došao iz engleskog jezika i u potpunosti zvuči kao click-through rate – pokazatelj klikovnog postotka. CTR pokazuje koliko je ljudi kliknulo na banner i otišlo na stranicu korisnika oglašavanja. Ovaj modul izravno ovisi o ispravnosti odabrane stranice, jer što oglas na stranici izgleda primjerenije i potrebnije, veća je vjerojatnost da će se posjetitelj stranice zainteresirati za informacije i kliknuti na banner. Metoda za izračun ovog pokazatelja izgleda ovako:
CTR=(broj korisnika koji su kliknuli na banner)/(planirani broj prikaza banera po danu) 100%.
Na primjer, ako je od 20tisuću ljudi koji su vidjeli oglas pratili su link 800 korisnika, tada je CTR 800/20.000100=4%, što je više od minimalno dopuštene vrijednosti.
Eksperimentalno dokazano da je minimalni CTR 3-5%. Ako je manji, tada će cijena po potencijalnom kupcu premašiti očekivanu dobit, a oglašavanje će se smatrati neučinkovitim.
Upotreba indeksa
CPM se može koristiti pri odabiru uže ciljne publike. Na primjer, prilikom naručivanja postavljanja bannera, web-platforma oglašivaču daje podatke o dobi, spolu, mjestu stanovanja, hobijima svih registriranih posjetitelja stranice. Tako se željeni banner pojavljuje samo za one korisnike za koje je ovaj reklamni proizvod dizajniran. Proračun reklamne kampanje troši se ekonomičnije i učinkovitije.
Trebalo bi uzeti u obzir i aktivnost redovitih korisnika. Što češće isti posjetitelj vidi isti reklamni proizvod, to se češće tereti novac od oglašivača, ali kupac time ne dobiva više kupaca. Stoga bi kompetentan izračun CPM i CTR indeksa, u kombinaciji s dubokom analizom informacija koje pruža ova reklamna platforma, trebao donijeti željeni rezultat kupcu.
Još jedna stvar koju treba uzeti u obzir na početku reklamne kampanje. Plaćanje se može izvršiti putem CPM-a ili CTR-a. Drugim riječima, kupac mora razumjeti suštinu banner oglašavanja prema CPM modulu – da se ne radi o plaćanju za klikove korisnika, već samoza prikaz promotivnog proizvoda
Sumiranje
Na pitanje što je CPM, može se odgovoriti da je ovaj parametar jedan od najvažnijih pri analizi učinkovitosti reklame, a uzima se u obzir i pri izračunu budžeta reklamne kampanje. Također se uzima u obzir broj očekivanih kontakata potencijalnog potrošača s reklamnim informacijama i trošak postavljanja bannera na nekoliko stranica sličnog tematskog fokusa. Uzimajući u obzir ove parametre, možete izračunati učinkovitost određene platforme za oglašavanje i uspješno svladati proračun za oglašavanje.